Stratégia fejlesztés

Minden cégben vannak olyan erőforrások és tevékenységek, amik közvetlenül nem járulnak hozzá érték előállításához. Ha a vezető rutinból cselekszik, akkor a gazdaságosság elve alapján ezeket egyszerűen megszünteti, lemondja, megtakarítja. Ha azonban magasabb szempontból gondolkodik, akkor az eredményesség elvét fogja választani! Nem pusztán költséget csökkent, hanem az eredmény termelés szempontjából újra átgondol mindent. Ez a stratégiai fejlesztés útja. 

A stratégai szintű vezetés – tapasztalatunk szerint – a legtöbb kis- és középvállalatnál hiányzik. Nagyvállalatoknál az a tipikus hiba szokott előfordulni, hogy alkotnak ugyan stratégiát, de az nem hat elég mélyre. Közös tapasztalat, hogy stratégia fejlesztéshez érdemes külső tanácsadót bevonni.

Mi így fejlesztünk

Minden stratégiai fejlesztésünk lényegi eleme, hogy az ügyfél cég vezetésében – legalább a fejlesztés idejére – megváltoztatjuk a gondolkodás és a rutinból működés arányát. Több fejtörés, kevesebb rutin! A közös fejtörést mindaddig folytatjuk, amíg valami általánosan érthetőt és röviden előadhatót tudunk mondani arról, hogy merrefelé érhetnénk el több eredményt.

Általában adottnak vesszük az erőforrásokat – legtöbbször a tőkét és az embereket – és átgondoljuk, miként érjük el, hogy minden, amink van, arra terelődjön, ahonnan az eredmény jön. Ez az összefogottság, a mindent magasabb szempontból szemlélés állapota, a szétszóródottság ellentéte. 

Adat-alapú fejlesztés, ciklikusság, utókövetés

A SINESISben úgy gondolkodunk, hogy a stratégiát két dolog minősíti:

  1. a stratégia nélküliséghez viszonyított többlet eredmény, 
  2. a stratégia előtti eredményességhez viszonyított többlet eredmény. 

Ezért a stratégia fejlesztési munkát mindig úgy kezdjük, hogy előbb felmérjük a céget. Ezáltal átfogó képet adhatunk a cég vezetése számára a cég projekt előtti piaci eredményességéről, állapotáról. Ezen kívül e kép alapján a cég vezetése könnyebben felülemelkedik a napi működés szempontján, és képessé válik kreatívan gondolkodni a vállalatról. 

Tapasztalatunk szerint a stratégiai munkát legtöbbször 2-3 éves fejlesztési ciklusokban érdemes végezni. A fejlesztési időszak során utókövetéssel mérjük a tervezett elmozdulás végrehajtását, megvalósulását. 

Nagy, közepes és kis szervezeteknek

Megbízóinkat mindig a cégük méretének, tevékenységük összetettségének megfelelő stratégiai fejlesztő megközelítéssel támogatjuk. Idővel több cég méretre is kidolgoztunk célzott stratégiai fejlesztő módszereket:

  • megfelelően összetett közepes és nagy cégek esetében az általunk módosított és élesített Compass eszközünk vált be a stratégiai gondolkodás következetesebbé tételére,
  • közép méretű cégek esetében az ágazati indexekhez viszonyítás módszere vált be leginkább,
  • kis cégek vezetésével műhelymunkák során dolgozunk, hogy a tulajdonos és a vezetés átgondolja a távlatos eredmények elérésének lehetőségeit.

A SINESIS segít felismerni a lehetőséget, segít megfogalmazni, az érintettekkel elfogadtatni, működővé tenni a stratégiát. A megvalósítás alapvetően a megbízó vállalkozás dolga, de mi segítünk életben tartani a stratégiai fókuszálást, mérni és értékelni az eredményt, hogy azt közös eredménynek tekintsék.